Nefunkční přestupy ve Staré Pace

Jednou v srpnu letošního roku jsem se chystal vlakem z Jičína do Prahy. Měl jsem v plánu to vzít menší oklikou přes Ostroměř, Starou Paku a Hradec Králové. Plán mi ovšem překazil fakt, že ve Staré Pace moc nefungují přestupy.  

Stanice Stará Paka
Stanice Stará Paka je asi nejvýznamnějším přestupním bodem na Jičínsku, potkávají se zde tři tratě (030, 040 a 064), tedy pět směrů (Chlumec nad Cidlinou, Jaroměř, Trutnov, Liberec a Lomnice nad Popelkou). Z většiny směrů přijíždí každou hodinu nějaký spoj okolo XX:30. Ze všech spojů se dá celkem pohodlně přestoupit na ostatní spoje. Obzvláště v sudé hodiny není vůbec žádný problém. 





Rychlík linky R14 Ještěď ve směru Pardubice

Ovšem v liché hodiny dochází k problému při přestupu z osobního vlaku od Chlumce na rychlík ve směru Pardubice. Názorný příklad: R 1369 Ještěd přijíždí v 13:25 a odjíždí v 13:26, v 13:29 ale přijíždí osobák. Cestující od Chlumce nad Cidlinou, Ostroměře, Lázní Bělohrad a Nové Paky, tak o 3 minuty nemají možnost přestoupit na rychlík ve směru Dvůr Králové nad Labem, Jaroměř, Hradec Králové a Pardubice.

Další stanicí rychlíku R 1369 je Dvůr Králové nad Labem, kde tento rychlík stojí 6 minut a křižuje se s protijedoucím rychlíkem R 1368 Ještěd do Liberce, který má odjezd 2 minuty po příjezdu R 1369 a ve Staré Pace pak stojí 5 minut.


 S tímto problémem se počítá i po velké prosincové změně jízdích řádú, kdy na rychlíky R14 přijde dopravce Arriva. 













Můj návrh tedy je posunout odjezdy rychlíků Ještěd ze Staré Paky ve směru Pardubice o 4 minuty a ze Dvora Králové ve směru Liberec o 2 minuty. Zároveň je také potřeba zrychlení osobáku od Ostroměře, kterého lze docílit zkrácení doby pobytu ve stanici Nová Paka o jednu minutu.





Spěšný vlak ve směru Trutnov
Odjezdová tabule ve stanici Stará Paka

Komentáře

  1. Dobře zpracované tak snad to bude lepší 😀

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá úvaha, ale... Vlak od Chlumce přijede v X:29, ty navrhuješ odjezd R v X:30. To ale nejde, protože musíš zajistit 2 minuty na přestup pokud ho chceš mít garantován (aspoň myslím, že tohle pravidlo pořád platí). Tedy odjezd R minimálně v X:31. Tím pádem přijede do Dvora v X:59 a protijedoucí může vyjet až v Y:01 a přijet do Paky v Y:30. Důsledkem pro změnu bude to, že nebudeš stíhat přestup na Os na Chlumec, který teď stíháš. Točíš se tak v začarovaným kruhu.

    Řešením by spíš mohlo být zkrácení jízdních dob mezi Pakou a Dvorem. Nevím jaká je tam vata, ale aby byl JŘ stabilní a nekolaboval při každým menším zpožděním, chtělo by to ubrat aspoň 5 minut. Což asi nelze, proto se v Pace mezi Os a R nepřestupuje. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za rozsáhlý komentař, tvé připomínky rozhodně stojí za promyšlení

      Vymazat
    2. Jak koukám na Mapy.cz, tak patrně toho nebude možné efektivně dosáhnout pomocí výrazné přeložky (to by bylo finančně velmi nevýhodné). Viděl bych to tudíž (je to můj odhad, není to žádné zpracování studie) na prodloužení výhybek, optimalizaci poloh návěstidel, obnovu svršku, úpravy převýšení apod.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Můj první zácvik u KŽC

Průzkumy - den 1.